Alla inlägg den 6 november 2016

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 6 november 2016 20:35

 

Klassisk Fish and chips ( jätteknaprig smet) god remouladsås, jättegoda pommes på Bishop's Arms för några dagar sedan i Linköping :)

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 6 november 2016 20:18

 

   Därifrån jag kommer dricker vi kopiösa mängder med te. Det botar det mesta tycker vi. När man är ledsen och behöver prata då ska man prata över en kopp te. Efter en pratstund och en kopp te må man mycket bättre. Nu när de är så himlakallt dricks det mycket te hemma. Gott och värmande.  


Av Shelley-Ann Thörnqvist - 6 november 2016 19:51

 

Jag brukar laga curry en gång i veckan. Jag brukar göra curryn kvällen innan då jag tycker smakerna har gift sig eller vad det nu heter. Iallafall då gör jag en enkel curry. En kompis har gjort curry nån gång med kokt ägg så jag gjorde likadant och serverade curryn med ett kokt ägg och ett stekt ägg också eftersom den behövde ta vägen nånstans :)Jag hade i som ni ser på bilden gröna bönor och lite sydafrikanskt butternut, en typ av squash, mums!


Recept

Stek currykryddade kycklingbitar i en stekpanna med en neutral olja som raps

Häll över en burk krossade tomater.Låt koka ett tag på svag värme. Häll över lite mer curry och 1tsk gurkmeja också. Ibland har jag i lite kanel.

Man ska ha i 0,5-1 kycklingbuljong och 1-2 dl vatten. Ifall du märker att curryn börjar bli lite torr häll över lite vatten i taget. Den ska inte kokas torrt men få inte vara för vattnigt heller.


Antingen kokar du grönsakerna för sig och lägger in dem på slutet eller så kan man låter dem kokas med i grytan och puttras lite på slutet.

Ifall man gillar potatis kan man tärna några och lägga i, ifall man är LCHFare kan man lägger i blomkål och broccoli eller varför inte lite butternut? Färsk hackad koriander är också gott till om man hittar det.

Servera med kokt basmatiris eller en hemlagad roti som är som ett tacosbröd med mycket smör.

Curryn kan också serveras med hemlagad (jag har äppelchutney hemma efter sommaräpplen) eller affärens Sharwood mangochutney, hackad banan eller kokos hoppas det smakar!


Ovido - Quiz & Flashcards