Alla inlägg den 20 december 2017

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 20 december 2017 23:24

Jag tror att tillsammans kan vi göra skillanden - en människa kan inte göra allt men om alla hjälps åt så kan vi göra skillnaden i någons liv.

I november i år åkte vi till Kapstaden i Sydafrika för en mycket speciell persons födelsedag. Min mamma fyllde 80 år. Bara några dagar innan vi åkte råkade jag se att en organisation behövde blöjor för 40 döende, övergivna barn. Jag tyckte att jag kände igen namnet på organisationen. I alla fall jag la ut i olika grupper om att ifall folk hade överblivna blöjor de kunde tänka sig sälja för en billig peng kunde jag köpa blöjorna av dem. Ingen av de här fantastiska människorna ville ha ett enda öre! Inom några dagar hade så himla många snälla människor hört av sig och jag var så himlarörd av allas generositet. Ett stort tack till alla som bidrog! Vi fick med oss varenda grej som hade skänktes genom att man bara tog med sig bara sitt handbagage.

Vi köpte en del förnödenheter på plats och på min mammas 80-årsdag berättade jag att vi skulle ta med henne för lämna över grejorna - vårt sätt att hedra hennes och min fars välgörenhetsarbete med tusentals barn under åren. Hon blev så rörd. Vi fick träffa en del av barna och deras 'carers' -  underbara,fantastiskt kärleksfulla kvinnor. Vi kommer aldrig att glömma detta. Den dagen förändrades vårt liv för alltid.

Vi kommer att fortsätta att stödja den här och andra organisationer som tar hand om övergivna barn varje gång vi åker dit. Vi har så det räcker och vad gör det om vi få klara oss med bara handbagage ifall man tänka på hur de här barna har det. Vi stödjer också kvinnor som har det svårt genom att göra iordning hygienpaket. Många sydafrikanska kvinnor när de flyr för sina och sina barns liv flyr med nästan ingenting och ifall en tandborste, tandkräm, bindor och en deodorant kan hjälpa en kvinna att återfå sin värdighet kommer vi att fortsätta.

 



 


Under de dagarna samlade vi in en del kläder och fick kontakt med en organisation som heter CarryOn4Babies och de bad oss bli ambassadörer för Sverige och Norge då det inte finns några här. Vi tackade såklart 'ja' till detta. So varje gång vi eller någon vi känner reser till Sydafrika ska vi fråga dem ifall de kan ta med sig barn eller bebiskläder eller andra förnödenheter som folk har skänkt för det finns hur många som helst behövande barnfamiljer.



 

Det jag också såg var att organisationen behövde barnsjukhussängar - jag tänkte 'hur kan jag få tag i 39 stycken barnsjukhussängar, hur? hur? Tankarna malde runt i mitt huvud. Eftersom vi har ett stort nätverk pratade jag med och frågade alla jag kände ifall de visste hur man kunde få tag i  eller vem man skulle fråga om barnsjukhussängar. Jag gick på en del såna dära fester som Kapstadens innefolk gå på (har varit på två tidigare)  och pratade om barnsjukhussängarna med alla jag träffade. En bekant tittade på mig och sade när du frågar kan man inte säga nej för vem kan säga nej till att hjälpa övergivna, döende barn. Det skulle visa sig att han visste vart det fanns 19 stycken nya barnsjukhussängar!! I alla fall innan vi lämnade Kapstaden hade hela staden samlat in nästan en halvmiljon rand som skulle räcka till 37 barnsjukhussängar (under tiden hade en del företag börjat skänka barnsjukhussängar). Jag var överlycklig för att bara genom att prata med folk hade min önskan om 39 barnsjukhussängar besannats och jag grät av glädje.


 

Vad har det här att göra med choklad? Under tiden där köpte vi gamla klassiker som t ex Cadbury's flakes, Crunchies och Lunchbars som vi delade med oss - sharing is caring:)

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 20 december 2017 23:22

Hej på er!

Det var evigheter sedan jag lade upp nåt här. Jag kollade statistiken häromdagen och jag var fullkomligt BLOWN AWAY!! Har aldrig haft så mycket besök som nu. Ett stort tack till alla er som tittar in hoppas ni hittar nåt som gör dagen lite ljusare.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards