Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Löfbergs Lila, Marabou, Daim, Wasabröd, Kanelbullar till USA !

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 november 2013 00:29

Tänkte bara berätta lite om vår resa till Kanada och USA. Vi hälsade på kusiner i Seattle och Vancouver, såg på NHL hockey med Detroit och Vancouver Canucks (många svenska spelare!!), vilken upplevelse för våra killar! Gick på många chokladaffärer såklart och smakade på många olika chokladsmaker och andra massproducerade som Reeses pieces och Hersheys.

Vår familj har rest en del under åren till släkt och vänner i andra länder och det är en del saker vi alltid tar med oss för att de är sååå eftertraktade!!


That Swedish Coffee in The Purple Packet, You know

www.swedishfoodshop.com

Jag ska nämna några t ex Löfbergs Lila kaffe (Starbucks eat your heart out!!) är det som står på frukostbordet i bl a Kapstaden, London, Seattle, Paris, mm när man hälsar på släkt och vänner. Man hör ofta att man ska ta med 'that Swedish coffee in the purple packet, you know'. Kaffe är en lyxvara särskilt bryggkaffe i många länder och det är många som har smakat och uppskattat Löfbergs Lillas bra kvalite och fin smak och att LL dessutom är Fair Trade certifierat gör att man kan skryta lite om Sveriga och det man gör för att göra världen lite rättvisare :)

Marabou choklad var en riktig hit med våra franska vänner samt alla släktingar som har smakat på den. Allas absolut favorit svensk choklad är Daim, efter 20 års resande tar vi fortfarande med en hög med Daim choklad som uppskattas av alla oavsett åldern.

www.en wikepedia.org

Wasabröd är en annan favorit som också uppskattas.

www.swedishfoodshop.com

The Famous Swedish Bun:

Kanelbullar(och kaffe på en del ställe)  kostar en förmögenhet i USA på en del ställen och jag förstår nu varför alla var så glada när jag kom med en påse kanelbullar som de satt in i frysen direkt för att njuta av senare!!


www.scandikitchen.typepad.com

Jag gjorde också en ask med hemgjorda praliner (chokladkola smak) som också var väldigt uppskattade samt kokostoppar doppade i choklad.

Det verkar som en del Amerikaner bara bakar cookies och en och annan tårta, resten köper dem.

Lösgodis tog jag med till Halloween firandet men I USA få man bara ha godis som är i papper som Halloween godis så vi fick köpa såna. men jösses! vilka mängder med godis våra småbarn fick, helt otroligt!! Och sååå himla mycket choklad!! Amerikanare är ett mycket generöst folk! Jag fick tom 'cider' av en mamma när barnen hade fått sin 'loot' (godis). På de flesta hus gör dem precis som vi och barnen knackar på och får godis. men skillnaden är att Amerikanare pyntar sina hus mycket, mycket mer än man gör här.

Vid ett annat hus fanns det korgar med godis med en skylt att man fick ta för sig!! 

Folk försökte skrämma oss genom att gömma sig på olika ställen, bra att de flesta barn hade sina föräldrar med sig men det var ett fint område där vi bodde med väldigt många trevliga människor :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 24 november 2018 14:47

           Så roligt att vara med på den kända värmländska författaren Henrik Molenius boksignering idag. Tack så mycket Henke!!   ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 3 februari 2018 18:02

    Min son ville gå på Melodifestivalen. Vi diskuterade och tyckte de var lite dyra men okej tänkte jag vi kan kolla efter biljetter ifall det fanns till ett rimligt pris. Det var SLUTSÅLD allt var borta!! Vi nöjde oss med att åka in till stan och...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 13:22


  Den här julmusten smakade jättegott när den var välkyld. Det fanns en eftersmak av kaffe. En del tyckte inte om den men jag klagar inte jag gillade kaffesmaken! ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 12:38


  Blåbärsinspektören kollar nästa års blåbärsskörd :) Tror att hon var nöjd med blåbärsrisets kvalité. ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 01:31

          Kyckling Mozzarrella Jag gjorde ett litet snitt i några kycklingfiléer och fyllde snitten med hackade oliver. Jag hade röktskinka och tomatskivor på plus ett mozzarrella täcke med oregano och lite olivolja, salt och peppar. Min ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards