Direktlänk till inlägg 11 december 2013

The Great Swedish Truffle

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 11 december 2013 19:47

Hej igen!

Det tog lite längre tid att avgöra vilken tryffel var bäst men jag kommer att skriva lite om varje. Jag fick inte tag i en del ingredienser men det få bli en annan gång!Photo: Moose/elk droewors (Swedish version) love the sign :)

Som tur var hade jag en jury som var med och bedömde och gjorde lite som man gör på Halvåttahosmig - poäng!!

Nåväl,  jag gjorde blåbärstryffel, bacontryffel,kallrökt älgkorvstryffel, lingontryffel, chokladtryffel doppad i dill, chokladtryffel doppad i gräslök, chokladtryffel doppad i persilja.

Ok, låt oss börja juryn tyckte så här:

Blåbärstryffel:

Juryns kommentarer:

Giftersig som jordgubbar och grädde - mums!

Choklad och blåbär en bra kombination!

Mjuk, delikat smak, bra blandning.

Poäng 10/10!!

lingontryffel:

Juryns kommentar: bra smak

Poäng: 10/10

Bacontryffel - juryn kunde inte gissa vad det var som var i tryffeln, jag hade stekt baconet ganska knaprigt och sedan smulade ner det i smeten. De gissade på Daim?, Digestive? Mariekex? men bacon va gött!

Men gött var det, mycket gött, smakade som havssalt !

Man skulle vänta lite för att känna smaken!

Poäng: 10/10 8/10

Älgkorven var en mycket trevlig överraskning för smaklökarna. Man trodde det skulle smaka sött men det blev mera sälta som man trodde, men det var himmelskt gött!

Poäng 10/10

Sedan kan vi fortsätta med dilldoppade tryfflar:

Juryns kommentarer:

Len, bra smak, överraskande gött!

Poäng 9/10 8/10

Gräslökdoppade tryfflar: 

Juryns kommentarer:

Gräslöken dämpar chokladsmaken.

Poäng:

6/10 8/10

Persiljadoppade chokladtryfflar:

Känns som kokos men med ingen lukt, eller smak.

Poäng: 



Ok, då kommer vi till vi vinnarna och juryns motivering:

Älgtryffel för att älgen kommer ifrån Sverige och trots att vi använde svenskt bacon anses det mer amerikanskt på nåt vis.

Blåbär för att det kommer ifrån Sverige växer vilt här, och att det var såå himlagött!

Hjortron och knäck få jag återkomma med en annan gång då jag inte hann med!






Photo: Moose/elk droewors (Swedish version) love the sign :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 24 november 2018 14:47

           Så roligt att vara med på den kända värmländska författaren Henrik Molenius boksignering idag. Tack så mycket Henke!!   ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 3 februari 2018 18:02

    Min son ville gå på Melodifestivalen. Vi diskuterade och tyckte de var lite dyra men okej tänkte jag vi kan kolla efter biljetter ifall det fanns till ett rimligt pris. Det var SLUTSÅLD allt var borta!! Vi nöjde oss med att åka in till stan och...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 13:22


  Den här julmusten smakade jättegott när den var välkyld. Det fanns en eftersmak av kaffe. En del tyckte inte om den men jag klagar inte jag gillade kaffesmaken! ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 12:38


  Blåbärsinspektören kollar nästa års blåbärsskörd :) Tror att hon var nöjd med blåbärsrisets kvalité. ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 01:31

          Kyckling Mozzarrella Jag gjorde ett litet snitt i några kycklingfiléer och fyllde snitten med hackade oliver. Jag hade röktskinka och tomatskivor på plus ett mozzarrella täcke med oregano och lite olivolja, salt och peppar. Min ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards